Az általános vélekedés Tibetet a Dalai Láma országának tekinti, vagy a „világ tetejének”, az irracionalitás titokzatos országának, holott az igazság csupán annyi, hogy Tibet egy más kultúrkörbe tartozik, ahol sohasem munkálkodott azon egy Platón, hogy az univerzumot „immanenciára és „transzcendenciára” ossza.
A tibeti magaskultúra a keleti és nyugati típusú vallások – s ami ebben a korban még magától értetődő – a keleti és nyugati kultúrkör metszéspontjaiban alakult ki. A tibeti műveltség megismerése során lépten-nyomon a „vallásba” botlunk: a művészetek, tudományok, az irodalom, az építészet és maga az államiság is a „vallás” integráns részét képezik.
Nem véletlenül került itt idézőjelbe a vallás: ez a fogalom, ahogy azt nyugati értelemben használjuk, Tibetben ismeretlen.
Tibet azonban nem csak egy különleges buddhista ország, hanem a belső-ázsiai kultúrák találkozási helye is. A kínai, indiai és iráni magaskultúrák mellett ott találjuk még a korai népvándorlás hatásait is, melyet a hunok, a sakák (Buddha maga is egy saka eredetű törzsből származott) és a „kis-jüeh-chi” nép közvetített. Volt azonban valami, ami ezt a különös kultúra-konglomerátumot egy egységes egészbe ötvözte: az Indiából behatoló maháyána buddhizmus.
FÖLDRAJZ / Ázsia kategória termékei
Ősz Lajos: A hat yak birodalma. A tibeti műveltség története és összetevői
Kiadás:
h. n.,
Kiadó:
Kategóriák:
Ázsia Távol-Kelet Buddhizmus és keleti vallások
Terjedelem:
282 p.
Kötésmód:
papír
ISBN:
9637310479