"A pályaszerkezetek bitumenes rétegei az utbbbi évtizedben – a bitumen árának rohamos növekedése következtében – egyre vékonyabbak lettek. A nehéz forgalom viszont teherbiró pályaszerkezeteket igényel. Ezért hódítanak teret a hidraulikus kötőanyagu alaprétegek, amelyek – vékonyabb aszfaltrétegek alatt is a forgalom okozta terhelést, illetve erőhatásokat mind a pályaszerkezetben, mind pedig az úttükör szintjén a megengedhető határ alá csökkentik. Gazdasági jelentőségük azáltal is tovább növekedett, hogy az energiaigényes cementet sikerült bizonyos ipari melléktermékkel – pernyével, granulált kohósalakkal – helyettesiteni.
Így alakultak ki a 10 cm-nél vékonyabb aszfaltburkolatú félig merev éa a bitumenes felső alapréteget is tartalmazó vegyes pályaszerkezetek.
A nagyobb forgalmú, de gyenge teherbirású pályaszerkezetek megerősitése is vastag aszfaltréteget igényelne. Ez is helyettesithető hidraulikus kötőanyagú erősitő alapréteggel és vékony aszfaltburkolattal.
A félig merev pályaszerkezetek tervezése és kivitelezése, továbbá a forgalom alatti leromlása, vizsgálata és megelöző karbantartása jelentősen eltér a hagyományos hajlékony vagy merev (betonburkolatu) pályaszerkezetek hosszu idő alatt kialakult gyakorlatától. A félig merev és vegyes pályaszerkezetek és burkolaterítések nálunk is elterjedőben vannak. Időszerüvé vált ezért a felmerülő problémák részletesebb megvizsgálása."
MŰSZAKI / Építőipar kategória termékei
Gáspár László: Félig merev útpályaszerkezetek
Kiadás:
Budapest, 1986
Kiadó:
Kategóriák:
Terjedelem:
149 p.
Kötésmód:
papír
ISBN:
9636011524