A középiskolai filozófiai oktatás nem annyira a filozófiai propedeutikán, mint inkább az egyes tárgyak filozófiai szellemű tanításán fordul meg; továbbá, hogy a filozófiai propedeutika a maga jelentős fogalomrendszerező feladatát a puszta pszichológia és logika keretében egyáltalán meg nem oldhatja.
A könyv írása közben nem egy ponton éreztem a tudományos és a didaktikai szempont összeütközését; legtöbbször az utóbbi javára döntöttem. Néha inkább nem teljes fogalmat adtam, csakhogy a szöveg könnyebbé, kevésbbé tömörré váljék. Mégis maradt néhány nehezebb fogalmazás, melynek megkönnyítése a fogalmak szabatosságának föláldozását vonta volna maga után.
A logika módszertani része a logikai formák elméleté- vel szemben nagyobb gyakorlati jelentősége miatt terjedel- mesebb tárgyalásban részesült. A tudomány fogalmának és felosztásának kissé bővebb elemzése pedig alkalmas belépőjegy az egyetemi tanulmányokra.
Budapest, 1911 januárius hóban.
Kornis Gyula