Mennyi ez a száz év: sok vagy kevés? Érdem-e egyáltalán? Fontos-e számunkra a múlt, mond-e valamit nekünk elődeink munkája, élete?
Megannyi kérdés, melynek megfogalmazására az ad alkalmat, hogy Magyarország nyugati városának legnagyobb gépipari vállalata, a Rába Magyar Vagon- és Gépgyár Rt, száz évvel ezelőtt, 1 896-ban alakult, s egy évszázad történelmi változásait nemcsak túlélve, hanem átélve, ma is meghatározó gazdasági vállalkozása nemcsak a városnak, hanem Magyarországnak is.
Mi tette lehetővé ezt a száz éves fejlődést, mi áll a centenárium sikertörténete mögött?
Leginkább a legendás gyártmányokra emlékezünk: a londoni metró szerelvényekre, melyekre alig tíz évvel az alapítás után jött megrendelés; a világ első összkerékhajtású és kormányzású közúti járművére, mely csakúgy világszenzáció volt a maga idejében, mint a Rába Botond terepjáró. Emlékezünk a hidakra, melyek folyópartokat és országokat kötnek össze; a gyönyörűséges Rába Grand személyautóra, mely az utolsó magyar király számára készült; az elegáns vasúti étkezőkocsik hangulatos belsőire; a robusztus dömperek, teherautók, vasúti- és hajómotorok dübörgésére. Az első motorekék, majd a Rába Mindenes, később a Rába Steiger traktorok megjelenésére a szántóföldeken és persze a Rába-MAN motorok, az autóbusz futóművek százezreire, amelyek az egyre korszerűsödő gyáróriás hírnevét szétvitték a világba, s melyek ma is megalapozói eredményeinknek.
GAZDASÁG / Gazdaságtörténet kategória termékei
100 éves a Rába
Szerző:
Baudentisztl Ferenc Dusza András Heller László Markó Tamás
Kiadás:
h. n., 1996
Kiadó:
Rába Magyar Vagon- és Gépgyár Rt.
Kategóriák:
Gazdaságtörténet Vasút Ipar Gépészet
Terjedelem:
81 p., ill.
Kötésmód:
papír