"E kötet a magyar irodalomról írt tanulmányaimat tartalmazza. E tanulmányok problémák és nem deskripciók: irodalmunknak inkább kérdéseit tárgyalják, mint jelenségeit. A magyar irodalom világirodalmi helyzete ; legnagyobb alakjainak értéke s viszonya; az irodalmi miliő lankadtságának hatása az írói egyéniségre; a műfordítás szerepe és jelentősége az irodalomban; az irodalmi nevelés, mint minden szellemi nevelés és műveltség központja; s végül az irodalmi forradalom és succrescentia kérdései kerülnek fel bennük. Az első cikk másfél éve készült: eredeti alakjában a Műveltség Könyvtárának Világirodalom című kötete számára. (1915.) Itt némi változtatásokkal s rövidítve adom. A többiek egy része a Nyugatnak írott könyvbírálat (kettejük Két kritika címen a Nyugat-könyvtárban is megjelent). Most ezekből is kihagyom a szorosabban aktuális helyeket. Az Irodalmi Nevelés eredetileg iskolai program-értekezés; egyebekről l. a kötet végén levő jegyzetet. . A cikkek némelyike első megjelenésekor bizonyos ellenkezést keltett: egy jeles bíráló a paradox látszatát vetette szemükre. Azt hiszem, e kötet fényében kitűnik, hogy ez valóban csak látszat: gondolataim lényege távol áll a paradoxontól. Matthew Arnold szerint a kritikus első kötelessége az alázatosság. E tanulmányok nem akarnak maguk is irodalom lenni: csak gondolatok az irodalomról."
TÁRSADALOMTUDOMÁNY (történelem nélkül) / Irodalomtörténet kategória termékei
Babits Mihály: Írás és olvasás. Tanulmányok
Kiadás:
Budapest,
Kiadó:
Athenaeum Irodalmi és Nyomdai Rt.
Kategóriák:
Irodalomtörténet Magyar irodalom
Nyelv:
Magyar
Terjedelem:
389 p.
Kötésmód:
félvászon
tartalom:
leírás:
Második kiadás.