Az itt közreadott feladatgyűjtemény első része a hallgatókat tulajdonképpen a sztöchiometriai gondolkodásra, a mól fogalmának széleskörű alkalmazására, mértékegységként való használatára tanítja. A középiskolai tananyagból hiányzó alapfogalmakat (néhány koncentrációfajta, a PH, az oldhatósági szorzat és a redoxipotenciál fogalma) szintén megismerteti a hallgatókkal, de lényegében a sztöchiometriai, a kémiai folyamatokra vonatkozó alapvető ismeretek (pl. egyensúlyi számítások) elsajátítását, a velük való számolás készséggé fejlesztését szolgálja. A megoldásokban igyekeztem mindig a legegyszerűbb, a kémiai gondolkodásnak leginkább megfelelő módszerek alkalmazására felhívni a figyelmet, tapasztalatom szerint ugyanis a hallgatóknak gyakran nem az ismeretek hiánya, hanem az alkalmazott módszerek körülményessége okoz nehézségeket a feladatmegoldásoknál.
A megoldásokhoz szükséges összefüggések között nem érintem azokat a fogalmakat (aktivitás, kompresszibilitás, az egyensúlyi állandó különböző kifejezései, stb.), amelyek a fizikai kémia körébe tartoznak; ezeket a hallgatók fizikai kémiai tanulmányaik során sajátítják el.
A könyv második részében található kérdések többsége – közvetlen vagy közvetett formában – a Veszprémi Egyetem Általános és Szervetlen kémia tanszékén tartott szemináriumi foglalkozásokon alakult ki. Néhány év tapasztalata alapján ugyanis kikristályosodott, hogy a tananyagnak mely részei igénylik a szemináriumi feldolgozást, és a külföldi szakirodalom ide vonatkozó anyagának tanulmányozása is megerősítette a felvetett problémák és megoldási módszerek helyességét.
TERMÉSZETTUDOMÁNY / Kémia kategória termékei
Maleczkiné Szeness Márta: Szervetlen kémiai feladatok és megoldások
Kiadás:
Budapest, 1975
Kiadó:
Kategóriák:
Nyelv:
Magyar
Terjedelem:
336 p.
Kötésmód:
papír