"Augsburg város orvosa, R. Minderer azt írja 1619-ben megjelent "Threnodia medica seu planctus medicinae lugentis" c. művében, hogy "az orvostan bevonta tudományába a múzsákat". Ez ugyan eredetileg a zenére vonatkozott, de igaznak bizonyult a többi művészetet illetően is. A modern szemlélőnek úgy tűnhet, a képzőművészet és az orvostudomány az emberi szellem két merőben más, egymástól igen távol eső megjelenési formája. Az orvostörténelem ennek csaknem az ellenkezőjére tanít. Minden eredeti műalkotás éppen olyan egyedi és megismételhetetlen, mint a medicinában észlelt emberi reakciók, melyek átfogó, általánosító megjelölésük mellett az egyes emberre, az egyedre vonatkoznak és így par excellence szubjektívek. A reprodukció ugyanolyan kevéssé jelenti magát a műalkotást, mint ahogy egy betegségről alkotott klinikai képünk nem azonos a beteg emberrel. A tudományt – többek között – az objektivitás, a mérhetőség, a mindig azonos módon megjelenő ismérvek, a reprodukálhatóság jellemzi. Az orvoslásnak azonban tudományos volta mellett igen sok egyedi, szubjektív, nem mérhető eleme van. A művészet egyszeri és egyedi, intuitív, inspiratív, szubjektív és soha nem mérhető. A műalkotás reprodukciója pedig csak visszfénye az eredetinek. Ez az egyedi és személyes momentum, az intuíció az, ami a művészetben és az orvoslásban közös."
MŰVÉSZET / Képzőművészet kategória termékei
Vida Mária: Művészet és orvostudomány a történelmi Magyarországon
Kiadás:
Budapest, 1994
Kiadó:
Kategóriák:
Képzőművészet Orvostudomány Művészettörténet
Nyelv:
Magyar
Terjedelem:
160 p.
Kötésmód:
egészvászon
ISBN:
9638210190