1963-ban Budapesten egy általános iskola két első osztályában megkezdődött a komplex matematikatanítási kísérlet Varga Tamás irányításával. Ezzel kezdetét vette egy olyan két évtizedig tartó kísérleti folyamat, amely a magyar matematikatanításban gyökeres fordulatot eredményezett, és az azóta bekövetkezett változások ellenére a matematika tanításában ma is meghatározó.
„A komplex jelző arra utal, hogy mind a tanítási anyag, mind a módszerek tekintetében új elgondolásokra épülő tanításról van szó. A változó igények kielégítéséhez szükség van a tanterv és a tanítási módszerek egymással párhuzamos, egybehangolt módosítására. Ha akár a tantervet, akár a tanítási módszereket úgy akarnánk változtatni, hogy közben a másik lényegében változatlan marad, akkor nemcsak időt veszítenénk, hanem az elért eredmények sikerét is kockáztatnánk...
Egy fontos vonását emelném még ki kísérletünknek (módszerünknek, irányzatunknak), hogy eloszlassak ezáltal egy gyakori félreértést.
A fontos vonás az, hogy minden tanuló optimális fejlődési lehetőségét akarjuk biztosítani. A félreértés pedig az, hogy mi matematikai osztályokat szervezünk, hogy az a célunk: a matematikában tehetséges tanulók fejlődését segítsük.
Ez is célunk, de nem ez a célunk. Arra törekszünk, hogy minden tanuló a neki való szellemi táplálékot kaphassa, azt, ami az ő matematikai fejlődését a legjobban előmozdítja. Hogy onnan juttassuk tovább, ahol éppen van, legyen az akármilyen alacsony vagy akármilyen magas szintje a matematikai gondolkodásnak, fogalmaknak, feladatmegoldó képességének.”
TERMÉSZETTUDOMÁNY / Matematika kategória termékei
Varga Tamás: Játsszunk matematikát! I-II. kötet
Illusztrátor:
Kiadás:
Budapest, 1972
Kiadó:
Kategóriák:
Nyelv:
Magyar
Terjedelem:
91 p., 120 p., ill., mell.
Kötésmód:
félvászon