"Az egyenlettel megoldható szöveges feladatok - vagy ahogyan azokat az iskolai köznyelven nevezik: a "szöveges egyenletek" - tanítása egyike a legnehezebb módszertani problémáknak. A magyar nyelven hozzáférhető módszertani irodalom ezzel a didaktikai kérdéssel eddig csak igen keveset foglalkozott, és a nagyobb metodikai kézikönyvek sem mélyednek bele ennek a sok tanítási nehézséggel járó tárgykörnek a tárgyalásába. Így Bragyisznak általánosan ismert és használt módszertani munkája a 279-280. lapokon mindössze egy fél oldalt szán az "egyenletek felállításának" kérdésére. Megállapítja, hogy a "kész egyenletek" megoldása jóval könnyebb feladat, mint az egyenletek felállítása, hiszen az meghatározott szabályok szerint, jobbadán automatikusan történik, míg az egyenletek felállítása "mindig bizonyos önálló szellemi munkát követel" a tanulóktól; míg tehát az előbbiek a Bragyisz által használt megkülönböztetés értelmében csupán "példák", a szöveges egyenletek már invenciót, önálló gondolkodást követelő "feladatok". Ezért a gondolkodás nevelése szempontjából a szöveges feladatok megoldásának tanítása több haszonnal jár a kész egyenletek megoldásánál. Az egyenletek tanítására szánt időnek tehát mintegy a felét - úgymond - fordítsuk szöveges egyenletek megoldására. Ügyeljünk arra, hogy a kiválasztott feladatok tárgyköre változatos legyen, ugyanakkor azonban a feladatok kiszemelésében tartsuk szemünk előtt a fokozatosság elvét."
TERMÉSZETTUDOMÁNY / Matematika kategória termékei
Faragó László: Szöveges feladatok megoldása egyenlettel
Kiadás:
Budapest, 1963
Kiadó:
Kategóriák:
Nyelv:
Magyar
Terjedelem:
207 p.
Kötésmód:
papír