E kézikönyvet készítői mindazon pedagógusok figyelmébe ajánlják, akik hivatásuknak tekintve a nevelői tevékenységet, többet szeretnének tenni a cigánygyermekek és fiatalok beilleszkedéséért, életpályájának alakításáért. Akik keresik, kutatják a „másság” kezelésének pedagógiai, pszichológiai módszereit.
Nincs Magyarországon ma olyan alapiskola, ahol nincsenek cigánygyermekek. Számuk növekvó, s a pedagógusok nem kapnak kellő segítséget a problémás helyzetek nevelői megoldásához.
E könyv készítői sem mindenben értenek egyet, de mindannyian hisznek abban, hogy egyre fontosabbá váló társadalmi kérdés a cigányság integrálódása, melyért nagyon sokat tehet az iskolai képzés, felzárkóztatás. Hisznek abban továbbá, hogy a pedagógusnak többet kell tudnia a cigánygyermekekről, mert csak akkor tud megfelelő segítséget nyújtani nekik. Ezért vállalták a közreműködést e kísérleti kezdeményezésben.
A kézikönyv szerzőinek 80%-a cigány származású, kiválasztásuk, a szinopszis kialakítása a cigány érdekképviseleti szervezetek segítségével történt. Valamennyien közvetlen átélői, ismerői a témának, nap mint nap érzik a probléma hátrányait.
A pedagógusok fogalmazták meg a tanári kézikönyvvel kapcsolatos igényt, s egy év után – reméljük haszonnal forgathatják e kiadványt. E rövid idő – mely az ötlettől a nyomtatásig eltelt – természetesen nem tette lehetővé a téma mély, tudományos igényű kutatását, de mai tudásunk, a tapasztalatok közreadását igen. Reméljük, ez ösztönzője lesz a tudományos munka elvégzésének is.
A kilenc szerző írását olvasva bizonyára feltűnik az olvasónak, hogy maradtak szükségszerű átfedések, melyeket az érthetőség kedvéért megtartottunk. A történeti áttekintés és a cigánytelepi gyökerek bemutatása vagy a pedagógiai módszertani leírások különböző stílust követelnek meg, a könyv már csak ezért sem lehet egységes.
TÖRTÉNELEM / Nemzetiségi kérdés kategória termékei
Tanári kézikönyv a cigányfiatalok szocializációjáról
Szerkesztő:
Kiadás:
1994
Kiadó:
Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet
Kategóriák:
Nemzetiségi kérdés Pedagógia Szociológia
Terjedelem:
157 p.
Kötésmód:
papír