A neveléstudomány – vagy más szóval: pedagógia – az ember alakításának tevékenységét tanulmányozó, az alakítás alapvető összefüggéseit, törvényszerűségeit feltáró s a nevelési eljárások számára normákat megállapító tudomány. Jellegére nézve társadalomtudomány.
Sokirányú feladatot kell megoldania, hogy a nevelés komplex folyamatainak megértéséhez, tervezéséhez, irányításához szükséges elméleti tudnivalókat kimunkálja. Mindenekelőtt alaposan tanulmányoznia kell a gyakorlatot és az abban születő új megoldásokat; a gyakorlat értékes tapasztalatainak analízisével reális és széleskörűen alkalmazható megoldási javaslatokat kell kimunkálnia. Ezzel együtt minél jobban fel kell derítenie azokat a törvényszerűségeket, melyek lehetővé teszik a szocialista társadalom cél- és feladatrendszerének összefüggésében az optimális nevelő hatékonyságú eljárások kimunkálását. Nem elegendő tehát csupán induktív módon dolgoznia, hanem a gyakorlat előrehaladása érdekében azokat az elméleti munkálatokat is el kell végeznie, melyek a perspektívákat mutatják; mindenekelőtt magát a célrendszert is ki kell dolgoznia, a célok és feladatok kifejtését elvégeznie, a cél-és eszközrendszer alapvető összefüggéseit feltárnia.
TÁRSADALOMTUDOMÁNY (történelem nélkül) / Pedagógia kategória termékei
Neveléselmélet
Szerkesztő:
Kiadás:
Budapest, 1978
Kiadó:
Kategóriák:
Terjedelem:
433 p.
Kötésmód:
egészvászon