Összeállításunk elsősorban a tanárképző főiskolák könyvtár szakán bevezetett „Olvasáspszichológia, olvasáspedagógia” című három féléves tantárgy (melynek tanterve olvasásszociológlai témákat is tartalmaz); valamint az ELTE könyvtár szakán oktatott „Olvasásismeret” egy féléves tárgy tanításához és tanulásához kíván segítséget nyújtani azzal, hogy – korántsem a teljesség igényével – csokorba gyűjtötte az olvasás szociológiai, pszichológiai és pedagógiai szempontú vizsgálatának főbb eredményeit, gondolatait. Az említett szempontok természetesen nem különíthetők el élesen egymástól, hiszen egy-egy olvasási jelenségnek (például: irodalmi ízlés, olvasmányok befogadása stb.) egyaránt – és egyszerre – vannak szociológiai, lélektani és pedagógiai vonatkozásai. A jegyzet olvasójának ezt a tényt nem szabad szem elől tévesztenie, mégha összeállításunk – a jobb áttekinthetőség és didaktikai tagoltság céljából – a három nézőpontot általában külön-külön is érvényesíti.
Munkánk során arra törekedtünk, hogy az olvasáskutatással kapcsolatos – elsősorban hazai – szakirodalom megállapításait tematikusan rendezve mutassuk be. Ezért (valamint terjedelmi okokból) nemcsak az önálló kiadványokból, hanem a szakcikkekből is csak szemelvényeket közlünk. Itt említjük meg, hogy ugyanilyen okokból e szemelvényeket is többnyire átszerkesztve: rövidítésekkel, esetleg eredeti folyamatuk megváltoztatásával adjuk közre. (Ugyanakkor a lelőhelyek feltüntetésével biztosítani kívánjuk a közlemények eredeti formában és terjedelemben történő tanulmányozásának lehetőségét is.) A publikációk gondolatmenetének megbontásából származó hátrányokat egyrészt ezzel a – jegyzet céljaira alkalmasabbnak ítélt – új szerkezettel, másrészt azzal igyekeztünk csökkenteni, hogy az egyes részletek közé gyakran rövidebb-hosszabb (tipográfiailag elkülönített) összekötő – magyarázó szövegeket iktattunk be – mindezzel biztosítva (amennyire lehetett) a mondanivaló folyamatos és rendszeres kifejtését.
TÁRSADALOMTUDOMÁNY (történelem nélkül) / Pedagógia kategória termékei
Olvasásismeret. Olvasásszociológia, olvasáslélektan, olvasáspedagógia
Szerző:
Gereben Ferenc Katsányi Sándor Nagy Attila
Kiadás:
Budapest, 1979
Kiadó:
Kategóriák:
Pedagógia Szociológia Tankönyv
Nyelv:
Magyar
Terjedelem:
408 p.
Kötésmód:
papír