Tanulmányok sora igazolja, hogy a művészet egyetemes megújulási folyamatában milyen meghatározó szerepet játszottak a gyűjtők és a műkereskedők: nemcsak megélhetést, hanem hírverést, elismerést biztosítottak a közvélemény által olykor meg nem értett és elutasított úttörő alkotóknak. Az új polgári műkereskedő típusa a párizsi művészet nagy reformereinek első viharos fellépéseivel egy időben és egymást kölcsönösen erősítve jelent meg a 19. század végén. A változásoknak szemtanúi voltak a művészet távolról jött barátai is, akik tevékeny részt vállaltak a párizsi fejlemények nemzetközi terjesztésében. Az amerikaiak mellett az orosz műgyűjtők elsőként ismertették meg a külfölddel az impresszionisták képeit és a későbbi, még kísérletezőbb szellemű alkotásokat. Párizsi kollégáik korabeli vásárlásainak nagy része olyan képtárakba került, mint a Louvre, a Musée du Petit-Palais, majd a Musée d'Orsay.
A 19. és 20. század fordulójának párizsi művészeti életével közvetlen személyes kapcsolatot tartó orosz műgyűjtők – elsősorban Ivan Morozov és Szergej Scsukin – államosított műgyűjteményének köszönheti gazdagságát Oroszország két világhírű, egyetemes modem művészeti anyagot felvonultató közgyűjteménye, a szentpétervári Ermitázs és a moszkvai Puskin Múzeum. A Puskin Múzeum újabb budapesti bemutatkozása alkalmával a kiállítás szervezői az ő egyedülálló személyiségüknek is emléket kívánnak állítani.
MŰVÉSZET / Festészet kategória termékei
Degas-tól Picassóig. Francia mesterművek a moszkvai Puskin Múzeumban. Degas to Picasso. French masterpieces from the Pushkin Museum, Moscow
Kiadás:
Budapest, 2010
Kiadó:
Kategóriák:
Festészet Képzőművészet Avantgard
Terjedelem:
267 p.
Kötésmód:
papír