tartalom:
Orbán Dezső
festő
(Győr, 1884. november 26.-Sydney, 1986. október 8.)
Budapesten matematikát tanult, 1905-ben már a Műcsarnok, 1906-ban pedig a Nemzeti Szalon kiállításán szerepelt. 1906-ban jutott el először Párizsba, ahol Berény Róbert útmutatása révén Cézanne, Matisse, Van Gogh festészetével ismerkedett meg. 1907-ben tért vissza Budapestre, ahol több modern szemléletű fiatal festővel barátkozott össze, akikből az 1909-es év végén az ő műtermében alakult meg a Keresők Társasága, amely 1911-től kezdve Nyolcak néven szerepelt és állított ki. Már az első, 1909 decemberében rendezett tárlat is áttörést jelentett a magyar festészet történetében a tradicionálisabb felfogástól az avantgárd felé. 1911-1912 között ismét Párizsban volt, Berény műtermében lakott. A balkáni háború miatt hazatért Magyarországra, majd Dalmáciában katonáskodott. 1917-ben nyílt első önálló kiállítása a Könyves Kálmán Szalonban, s a Nyolcak szellemében készült képekkel nagy sikert aratott. 1919-ben a Balatonfüreden szervezett művésztelepen oktatott. 1920 után hosszabb utazásokat tett. Ekkoriban táj- és főként városképeket festett, korábbi plasztikus felfogását feladta, inkább szálkás ecsetkezeléssel, szürke tónusban jelenítette meg az egyes motívumokat. Ekkoriban fogalmazta meg Művészettan-nak nevezett általános művészeti elveit. 1937-ben Az egri katedrális című képét a náci hatalom eltávolította a nürnbergi múzeumból. 1939-ben vándorolt ki családjával együtt Ausztráliába. Elindította ottani festőiskoláját, 1943-ban nyílt első önálló kiállítása a sydney-i Notanda Galleryben. Ugyanabban az évben nyitotta meg az Orban Art Studio nevű galériáját, ahol a művész még 100 éves korában is tanított. Az 50-es években bontakozott ki a korábbiaktól erősen eltérő, lírai absztrakt festői stílusa, amely az amerikai absztrakt expresszionizmussal mutat rokon jegyeket, de alkotásain néha még a korábbi városképeinek dekoratív, kiegyensúlyozott szerkezete is visszatért. 1964-ben Magyarországra látogatott. Szintén 1964-ben, Hozsánna című triptichonjával kapta meg a szakrális művek elismerésére alapított Blake-díjat, amelyet 1971-ben újra megkapott. A 60-as években jutott el Japánba, amely főként a Zen buddhizmus tanaival igen nagy hatást gyakorolt rá. Leegyszerűsödött festői stílusa, a kompozíció legtöbbször csak néhány elemre redukálódott. Legfőbb ihletője a természeti látvány, amelyet szigorúan síkba szorít vissza, finom vonalhálót alakítva ki a felületen. 1975-ben az angol királynőtől az Officer of the British Empire címet nyerte el.
(Passuth Krisztina) Forrás artportal.hu
Ár:
nincs raktáron, előjegyezhető