Az évkört már az ókorban tizenkét egyforma időtartamú részre tagolta az ekliptikán körbemozgó – a régi ember által megtalált és kitüntetett – tizenkét csillagkép: az állatöv égi „képírása”. A tizenkét csillagképhez tizenkét egymást kiegészítő tulajdonság kötődött, földi életünk, élő környezetünk változásainak és átváltozásainak köre, ritmusa. A változások és átváltozások időpontjaihoz már az ősidőkben kultikus cselekvések tartoztak; s fokozatosan ünneppé nemesedtek az évkör megtalált csomópontjai. A középkori keresztény ünnepek csaknem kivétel nélkül az úgynevezett pogány ünnepek helyére kerültek. A régi formákat új tartalommal töltötték meg. Isten kerek esztendeje tizenkét más-más ágat, hónapot hajt, a tizenkét hónap ötvenkét hetet virágzik, s az ötvenkét hét három nagy ünnepet (karácsony, húsvét, pünkösd) terem. A három aranyalma archaikusabb felfogásban a Nap keltének és leszentülésének három kardinális helyét jelölte, jelentette: a téli és a nyári napfordulati, s a két napéjegyenlőség azonos helyét.
TÖRTÉNELEM / Művelődéstörténet kategória termékei
Molnár V. József: Kalendárium. Az esztendő körének szokásrendszere
Kiadás:
h. n.,
Kiadó:
Kategóriák:
Terjedelem:
140 p.
Kötésmód:
papír