tartalom:
Saját kíváncsiságomat akartam kielégíteni, amikor hozzáfogtam a táblás játékok korai tőrténetének kutatásához. Először az antik irodalomban: a klasszikus auktorok félreértették saját régi forrásaikat, amikor unaloműzőként magyarázták a táblás játékokat, a kocka feltalálását pedig a szerencsejátékhoz kötötték.
A napvilágra került régészeti emlékek és a néprajzi párhuzamok révén új kép rajzolódott ki előttem. A könnyelmű szerencsejáték-űzés helyett jóslatkérésre, mágikus praktikákra bukkantam. Igy értelmeztem újra a többi latin szerzőnél fennmaradt Larentia Fabula-mondát, amelyben Hercules templomszolgája akaratát fürkészi: az istennel játszik. Lars Tolumnius etruszk király egy számára kétséges helyzetben kockajóslatra bízta a döntést.
Az Úr városbeli királysírok játéktáblái, Tepe Gaura, Harappa és Mobenzdo Daro hexaéder-kockái nem a fejlődés kezdetét jelentik. az első malomábrázolások sem egyiptomi templomok tetejébe vésve tűnnek fel, hanem a paleolitikumtól a kelta korig, sőt a kereszténység elterjedéséig folyamatosan látogatott francia kultuszbarlangokban Marie P. König őstörténeti kutatásai az Ile-de-France hosszú ideig rejtett barlangvilágában adták meg számomra az irányt a táblás játékok és a kocka "őstörténetének" kereséséhez. Ezen az úton haladva rádöbbenünk, mennyire lebecsültük a paleolitikum emberének értelmi képességeit. A játék mellett ott találjuk a jóslást és a mágiát, a vallási és világnézeti elképzeléseket, a filozófia, a matematika, geometria, építészet, művészet, csillagászat kezdeteit, még nem differenciált állapotban. A korai ember nem volt "prelogikus" lény. Úgy érezte, föllötte álló erők játszanak sorsával. De nem akart kocka lenni egy láthatatlan kézben.
Dr. Moskovszky Éva
Ár:
nincs raktáron, előjegyezhető