A mindennapi szükségletek előállítása az ősembert munkára szorította; a mindennapi szükségletek iránt való igények finomulásával a munka is nemesbedett; a legelső esztétikai nyilvánulások a vadászati-, halászati-, hadi-, házi- stb. szükségletek ideáinak kiemelésében gyökereztek; a hajlék, a ház kimívelése a nomád népeknél sokkal később történt, még előbb a vallás, az istenség és a halottak kultusza követelte az első emlékszerű alkotásokat. Még a kultúrnépeknél is minden időben a vallás és istenség eszméje az, mely a művészi tevékenységnek a legnagyszerűbb feladatokat juttatta ; az istenség kultusza, a templomépítészet volt a múltban a művészi tevékenység központja.
S minthogy minden idő művészei ezen téren versenyeztek a tökély eléréséért, az egyenlő czél és eszközök természetes, hogy egyes időszakokban egyes népeknél egy bizonyos idea és formakört tettek uralkodóvá még a többi művészet ágára nézve is ; ezen formakőit, ezen összhangzatos kiképzést stílnek nevezzük. A stílt tehát legjobban az építészet és főleg a templomépítészet jellemzi, lévén a legrégibb ága a művészeteknek; az építészet emlékművei a nagy kultúrepokák határkövei.
Ez a tágabb értelemben vett stíl, historikus stíl de természetesen minél jobban haladt a művészet, a nagy historikus stíl keretében, az egyes művészeti ágakban kisebb és nagyobb individuális irányok, stílek képződtek; sőt egyes művészeknek egyéni stíljeik vannak; ezekre kiterjeszkednünk nem lehet, csak annyiban fogunk róla megemlékezni, amennyiben a bevégzett, határozott hisztorikus stíl jellemzésére alkalmasak.
MŰVÉSZET / Művészettörténet kategória termékei
Boros Rudolf: Stilisme
Kiadás:
Budapest,
Kiadó:
Kategóriák:
Nyelv:
Magyar
Sorozat:
Terjedelem:
152 p.
Kötésmód:
papír
tartalom:
leírás:
Csúnyán bekötött példány