˝A süketnémákkal foglalkozó szakemberek előtt régen ismert tapasztalati tény a kimutatható hallással egyáltalán nem vagy csak igen kis hallásmaradvánnyal rendelkező gyermekeknek az érzékenysége a különböző vibrációs hatások iránt. E sajátosságuk azóta is jelentős felhasználást nyert a velük való oktató és nevelő munkában. Ez adta nekünk azt a gondolatot, hogy megvizsgáljuk a süketnémák vibrációs érzékenységét és a kapott eredményeket vizsgálati eredményeivel. E célból egyelőre 50 süketnéma, 10-16 éves korú lányt és fiút vizsgáltunk meg a Budapesti Süketnéma Intézetben fennálló megoszlási aránynak megfelelően. Kontrollcsoportonként ugyancsak 50 azonos korú és nemű gyermek vizsgálata szerepelt azonos feltételek és módszerek mellett. E vizsgálatok során nyert eredmények érdekes magyarázatot szolgáltatnak az egyes empirikus tények tudományosabb megvilágításához. Mindjárt itt lehetne röviden tárgyalni azt, hogy milyen gyakorlati jelentősége van a süketnémák ilyen vibrációs érzékenységének, azaz hogyan lehet ezt hasznosítani oktatásunkban. A fő feladat megvalósítása során jól látható a vibráció jelentősége, amikor is a hallási fogyatékos és ennek következtében beszélni egyáltalán nem vagy csak igen rosszul tudó süketnéma gyermeket megtanítjuk a hangos beszédre.˝
TÁRSADALOMTUDOMÁNY (történelem nélkül) / Pedagógia kategória termékei
Rendi László: Előadások és tanulmányok a hallás- és beszédkórtan köréből
Kiadás:
Budapest, 1987
Kiadó:
Kategóriák:
Pedagógia Pszichológia Gyógypedagógia
Nyelv:
Magyar
Sorozat:
Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola
Terjedelem:
150 p.
Kötésmód:
papír