A Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola pszichopedagógia szakán a hallgatók a hetedik félévben az ifjúkori devianciával foglalkoznak. A következőkben olvasható tanulmányok elsősorban a tananyag széles körű illusztrálását és elmélyítését kívánják szolgálni. E témakörhöz azonban jegyzet nem áll a hallgatók rendelkezésére, tehát azt is feladatunknak tekintettük, hogy e kötettel elősegítsük a szükséges alapismeretek elsajátítását, feltételezve, hogy a szemelvénygyűjtemény némileg jegyzetpótló funkciót is betölthet.
Mi a társadalmi norma? Milyen külső és belső okok miatt nem akarják, vagy nem tudják azt elfogadni azok a fiuk és lányok, akiket "inadaptált” vagy "deviáns” fiataloknak nevezünk? Feltehetően mindenkiben, aki e témakörrel meg akar ismerkedni felmerülnek e kérdések. A devianciával foglalkozó tudományok és tudományágak művelői egymástól eltérő hipotétikus válaszokat adnak. S amikor részletesen, vagy esetleg egy helyzet, illetve történés kapcsán elemezzük a fiatalkorúak deviáns viselkedését, újabb alapvető problémákra bukkanunk. Például: a deviancia fogalmának egyértelmű, pontos meghatározása még kidolgozatlan. Vagypedig a speciális pedagógia szempontjából nézve: számolhat-e a társadalom a deviáns fiatalok teljes vagy részleges reszocializálhatóságával? Nem kevésbé jelentős és sokat vitatott kérdés: milyen típusú intézmények szervezése, és interperszonális hatásmechanizmusok kidolgozása révén tételezhető fel e fiatalok mélyreható személyiségváltozása, azaz tartós társadalmi beilleszkedésük?
TÁRSADALOMTUDOMÁNY (történelem nélkül) / Pedagógia kategória termékei
Tanulmánygyűjtemény az inadaptált serdülők pedagógiája köréből
Szerkesztő:
Kiadás:
Budapest, 1985
Kiadó:
Kategóriák:
Pedagógia Pszichológia Tankönyv Gyógypedagógia
Nyelv:
Magyar
Terjedelem:
368 p.
Kötésmód:
papír