Az olvasónak átnyújtott jelen tanulmány fejlődésünk mostani szakaszában, a tudományos-technikai forradalom kibontakozásának és a szocializmus teljes felépítésének időszakában a szerző szerint fontos társadalmi szükségletet igyekszik kielégíteni a maga szerény eszközeivel. Szocialista termelési viszonyaink csak tudati közvetítéssel tölthetik be a termelőerők viharos fejlődését előrelendítő objektív társadalmi erő szerepkörét, és éppen e tudati közvetítésben mutatkozik meg igen nagy mértékben az a minőségi különbség, amely a tudományos-technikai haladás szocialista és kapitalista viszonyok mellett végbemenő folyamatai között fennáll.
E tudati közvetítés alapvetően más világnézeti tartalmat hordoz az említett két esetben. A tudományok művelését és oktatását, a tudományos ismeretek bővítését, elmélyítését és terjesztését, ennek a mind fontosabb társadalmi szükségletnek a kielégítését a mi viszonyaink között természetesen a tudományos, marxista-leninista világnézetnek kell objektív szükség szerűséggel áthatnia. Minthogy azonban a tudományok fejlődése nem zárja ki automatikusan az idealista nézetek újra keletkezését, s ilyen irányú hatások a tőkés világból is bőven érnek bennünket, ideológiai eszközökkel kell elősegítenünk és meggyorsítanunk az előbb jelzett objektív szükségszerűség érvényesülését. Ezért kell foglalkoznunk a műszaki és természettudományok művelésének és oktatásának filozófiai problémájával is...