Változó világunkban a pedagógia csak akkor lehet sikeres, ha megfelelően reagál a változásokra. Ennek egyik fontos feltétele a neveléstudomány módszereinek egzaktsága. A szerző a matematikai és kibernetikai módszerek pedagógiai alkalmazásának napjainkban is vitatott kérdéseit tekinti át, mindvégig a pedagógia sajátosságainak leginkább megfelelő eljárásokat keresve. Ennek során jut el a tudományos modell átfogó kategóriájához, s lényegében azt vizsgálja, milyen segítséget nyújthat a neveléstudomány aktuális problémáinak megoldásához a modellezés, mint a rendszerszemlélet megnyilvánulásának egyik formája.
A modellelméleti vonatkozású gondolatmenetet számos példa és tudománytörténeti analógia színesíti. A szerző egyebek között kitér a pedagógiai mérések problémájára, a matematikai statisztika alkalmazásának buktatóira, a modellek látszatalkalmazásának veszélyeire. Áttekintést nyújt a számítógépes szimuláció lehetőségeiről, a pedagógiai modellezés területeiről és módszereiről, érintve eközben a tantervkészítés, a folyamattervezés és a szociometriai vizsgálatok kérdéseit csakúgy, mint az oktatástervezést vagy a tanulási folyamat leírását szolgáló modellt.
TÁRSADALOMTUDOMÁNY (történelem nélkül) / Pedagógia kategória termékei
Pálvölgyi Lajos: A modellezés lehetőségeiről a pedagógiában
Kiadás:
Budapest, 1981
Kiadó:
Kategóriák:
Pedagógia Statisztika Szociológia
Sorozat:
Neveléstudomány és Társadalmi Gyakorlat
Terjedelem:
104 p.
Kötésmód:
egészvászon
ISBN:
9630526972