tartalom:
"A tisztaság testvérei" - 51 értekezésből álló, - enciklopédiája az arab irodalom egyedülálló alkotása, amelynek egyéb premodern kultúrában sem találjuk párját. A 10. századi Baszrában, majd Bagdadban működő titkos társaság egy olyan - tudományos igényű - filozófiai enciklopédiát állított össze, amelynek célja a muszlim vallásjog és a filozófia egyesítésével az adeptusokat bevezeti a rejtett tudásba, és elvezetni őket az egyetemes lélekkel való egyesülésig. A szerűző bármi faji, vallási és kulturális elfogultságtól mentesen minden - a korabeli iszlámban ismert (ind, penna, görög, zsidó, keresztény, zoroasztriánus és manicheista) - filozófiai, tudományos és vallási hagyományból merítettek, s a korban egyedülálló vallási és kulturális s pluralizmust, toleranciát és humanizmust hirdettek, és elvetették a dogmákat, az erőszakot és a képmutatást. Munkájuk egyfajta szellemi beavatásnak tekinthető, amely a kor úgyszólván minden filozófiai és tudományos anyagát felvonultatta; ezt úgy mutatták be, hogy a négy életkor és egyszersmind négy fokozatosan kibomló szellemi állapot számára megnyissák az utat a mind elmélyültebb tudás és szellemi önmegismerés terén. A szellemi nevelésben négy állomást különböztettek meg: "a jámborok és irgalmasak" - az ő elméjük még tabula rasa, amely könnyen befogadja a tudást, ők a tizenötödik év utáni korosztály, amely főleg a kézművességre alkalmas; " a jók és a derekasak"- bennük kialakul már az empátia mások iránt, és képesek a jó cselekedetekre; ez a fázis a harmincadik évtől kezdődik, és alkalmas a politikai vezetésre; "a kiválóak és nemesek" akik az isteni törvény képviselőiként hivatottak a kormányzásra - ez a fázis a negyvenedik évtől kezdődik; " az angyalok osztálya", akik eljutnak az abszolút igazság szemlélésére. A "testvérek" a tudást a szókratészi/ platóni/újplatonikus hagyományt követre összekötik az etikus és boldog élettel.
Ár:
nincs raktáron, előjegyezhető