Mozaik
"Ha a csendes ravennai utcákról belépünk a templomokba, egy csapásra megváltozik a kép: a falakon aranyló mozaik varázsolja elénk a császárváros századok előtti fényét, pompáját és életét. Rejtélyes, kékeszöld fényű sírkápolnában alussza örök álmát Galla Placidia, Honorius testvére, a nyugati gótok későbbi királynője. A S. Apollinare Nuovo falain megelevenedik Teodorik palotája és Ravenna egykori kikötővárosa: Classe. A S. Vitale falain bizánci császári pompával, fényes kíséretével vonul Teodora, a szemközti falon pedig férje, Jusztiniánusz, Bizánc talán legnagyobb uralkodója. Egészen más világ tekint le ránk a falakról és ezt az elsüllyedt, idegen, pompás világot a mozaik őrizte meg számunkra."
Egyiptomi festészet
"Egyiptomi festészetről kíván szólani ez a könyv és aki képei között lapoz, nemcsak festményeket és rajzokat lát, de domborműveket. A mi művészi felfogásunk a domborművet a szobrászat egyik ágának érzi, ha olyannak is, amely már a festészet felé közeledik. Az egyiptomi művészeti teória szerint a dombormű semmiképpen sem a szobrászat egyik ága, de a festészeté vagy a rajzé – ha olyan is, amely már a szobrászat felé közeledik. Az egyiptomi nem ismeri az ú.n. magas domborművet, hanem csak a lapos vagy sík domborművet, amelynek domborodása legfeljebb centiméteres lehet. Úgy is felfoghatjuk az egyiptomi reliefet, mint plasztikusan élénkített festményt, hiszen az egyiptomi dombormű eredetileg mindig festve volt."
Keleti miniatúrák
"A keleti miniatúrafestészet tulajdonképpen kicsiny kivétellel az iszlám népek fő festőművészete volt. A Hadith ugyanis tiltotta az isten-, ember- és állatábrázolást. A szabadelvűbb siiták, köztük elsősorban is a perzsák azonban nem sokat adtak e hagyományokra, legfeljebb annyiban, hogy Istent egyáltalán nem, Mohamedet csak ritkán ábrázolták, többnyire eltakart arccal, továbbá, hogy kerülték a nagyméretű ábrázolást és ezért e területeken majdnem teljesen hiányzott a nagyméretű fal- és táblakép-festészet."