A hegesztés alkalmazása a hajóépítés területén közvetlenül az első világháború előtti időkben kezdődött. Ez a kötésmód eleinte a gép építés körében került felhasználásra, főleg armatúrák, géprészek lánghegesztéssel történd javításával. Hamarosan a hajókazánok javítását is hegesztéssel végezték. Kezdetben tehát a hegesztés felhasználása a javítási munkák körére korlátozódott, de az ott szerzett jó tapasztalatok, melyek a viszonylag egyszerűbb megoldások lehetőségéből adódtak, továbbá a kötés jó tömör tulajdonságai az alkalmazás más területére is felhívták a figyelmet. A varrat tömörsége, jó vízzáró volta lehetőséget adott arra, hogy vízmentes tereken átmenő merevítő elemeinél mintegy szigetelésképpen alkalmazzák a hegesztést az eddigi nehézkes és bonyolult szegecskötések helyett. A gázhegesztés ilyen irányú felhasználása azonban nem vezetett sikerre, mert annak természetéből adódóan a viszonylag nagy felmelegedési övezet miatt nagymértékű elhúzódások, vetemedések léptek fel. Ezeket a hátrányokat jórészt kiküszöbölte a hegesztés másik fajtájának, az ívhegesztésnek alkalmazása, mely mintegy 35 évvel ezelőtt is már olyan fejlett volt, hogy azzal kötéseket is megfelelő biztonsággal lehetett készíteni. Így csakhamar a hajóépítők azon célja, hogy a hegesztést mint szigetelő, záró varratot használják fel, átalakult a szilárdsági kötések kivitelezésére és megindult a fejlődés azon folyamata, mely a teljesen hegesztett kivitelű hajókhoz vezetett.
SPORT ÉS PASSZIÓ / Hajózás kategória termékei
Bánki Endre, Schmerlcz Mihály: Hegesztett acélhajók építésének időszerű kérdései
Kiadás:
Budapest, 1954
Kiadó:
Felsőoktatási Jegyzetellátó Vállalat
Kategóriák:
Sorozat:
Terjedelem:
158 p.
Kötésmód:
papír
tartalom:
leírás:
Érvénytelen bélyegzővel.