A Nyilvános beszéd című tantárgy célja az, hogy bevezesse Önöket a kulturált nyelvi közlés világába. A közéleti és az üzleti siker jelentős mértékben függ a hatásos nyilvános szerepléstől, a megszálaló retorikai képességétől, szavainak. meggyőző erejétől. A közéleti kommunikáció tudatosan merít az árnyalt szépirodalmi stílusból. Az üzleti nyelv pedig a hivatali (szakmai) nyelv stílusjegyeit hordozza, s mint ilyen a pontosságra, félreérthetetlenségre törekszik. Ennek az a következménye, hogy a hagyományt követve száraz, jogi és egyéb terminus technikusokkal zsúfolt, többszörösen összetett mondatokból építkezik, pedig ugyanabból a hang- és szókészletből meríthetne, ugyanazokból a nyelvi eszközökből válogathatja, mint a legválasztékosabb irodalmi nyelv. Tévesen értelmezett pragmatizmusból, gyakran lemond a választékosabb kifejezésmódról, így kevéssé hatásos és meggyőző.
A közéletben vagy az üzleti kommunikációban részt vevő szakember munkaeszköze a nyelv, annak írott és beszélt változata. Minden kimondott vagy leírt szó megmutatja egyéniségünket, képet ad rólunk, gondolkodásmódunkról, szűkebb és a tágabb környezetünkhöz fűződő viszonyunkról.
Nyelvi kultúránk jelenik meg az árnyalt szóhasználatban, a helyes szófűzésben, mondatszerkesztésben, megnyilatkozásaink hangzásbeli megformálásában – a szabályos hangképzésben –, a helyes hangsúlyozás és a beszédtempó megválasztásában.
TÁRSADALOMTUDOMÁNY (történelem nélkül) / Nyelvészet kategória termékei
Nyárády Gáborné: Nyilvános beszéd. Retorikai ismeretek
Kiadás:
Budapest, 2004
Kiadó:
Kategóriák:
Nyelvészet Pszichológia Tankönyv
Terjedelem:
119 p.
Kötésmód:
papír