Munkánk, a pedagógusi munka, az emberi létből fakadó ősi társadalmi tevékenység, a nevelés legalapvetőbb sajátosságainak, összefüggéseinek és fogalmainak értelmezésére szolgál. Ez az egyetlen más élőlénynél sem tapasztalható jellegzetes tevékenységforma az emberi társadalmakban – az őskortól a modern ipari társadalomig – minden korban, egyre differenciáltabb formáiban követhető nyomon. Jóllehet formai elemei, tartalmai, eljárásmódjai és intézményesült formái a különböző társadalmi típusok esetén az egyes történelmi korszakokban különbözőek voltak, lényegüket tekintve azonban ugyanarról szóltak: egy adott korban élő felnőttek által a felnövekvő generáció tagjai számára szervezett keretek között megvalósuló céltudatos segítségnyújtás különböző tartalmait és formáit jelentették.
A nevelő jellegű tevékenység konkrét megjelenési formáira természetesen jelentős hatást gyakorol az éppen létező társadalom kultúrája, civilizációjának szintje. Egyszerű példával élve, egészen más jellegű ismeretek, viszonyulások elsajátítását igényli. Például egy az amazóniai őserdőben, természeti viszonyok között élő törzs mágikus szertartásainak, termékenységi ünnepének vagy avatási szertartásának táncos rituáléja, mint a bécsi báli szezon nyitóvalcerének tánclépései, vagy a füredi Anna-bálon megjelenő ifjú hölgyek elfogadott viselkedésének koreográfiája.
TÁRSADALOMTUDOMÁNY (történelem nélkül) / Pedagógia kategória termékei
Németh András: Bevezetés a nevelés történeti és elméleti kérdéseibe táncpedagógusok számára
Kiadás:
Budapest, 1997
Kiadó:
Kategóriák:
Nyelv:
Magyar
Terjedelem:
134 p.
Kötésmód:
papír
ISBN:
9639014222