Vitatott, hogy a testnevelés és sport elméletei elsősorban biológiai vagy pedig elsősorban társadalmi aspektus alapján építik-e fel ismeretrendszereiket. Véleményünk szerint a testnevelés és sport általános elmélete – elsősorban a karaktere miatt – „filozófiai” elmélet, amelynek a biológiai és a társadalomtudományi eredmények általánosítására, az összefüggések felfedezésére és megfogalmazására kell törekednie. Az edzéselmélet lényegének megértése érdekében hangsúlyoznunk kell, hogy a testnevelés és a sport, az ember fizikai képzése mindenekelőtt társadalmilag determinál.
A munka és a pihenés között is főleg társadalmi jegyek mutatják ki a különbséget és nem a fiziológiai jellemzők. A tudományos vizsgálatok, amelyek a különböző rehabilitációs és rekreációs programokat előkészítik, mindenek előtt társadalmi jellegűek. Mindezek azt jelzik, hogy a testnevelés és sport megfelelő társadalmi környezetben, kedvező gazdasági feltételek mellett a feladatának megfelelően alakul. Természetesen alapvetően befolyásolja fejlődést az, ha a biológiai törvényszerűségeket figyelembe vesszük.
Az edzéselmélet magában foglalja azokat az ismereteket, törvényszerűségeket, amelyek a sportteljesítmények fokozásával, az elért teljesítményszint megtartásával kapcsolatosak. Az edzéselmélet ezzel a testnevelés és sport elméleteinek egyik fontos területét alkotja.