Szabadi Judit tanulmányában Manet művészete különleges távlatot kap. Az alig huszonöt esztendőt felölelő munkásságban ugyanis – az 1850-es évek végétől 1883-ig – talán mégsem az az igazán perdöntő, hogy Manet az impresszionizmus nagyszabású előkészítője, illetve előfutára volt, ahogyan azt a szakirodalom többnyire kiemeli. Sokkal inkább az, hogy miközben csakugyan az volt, sőt a modernség sokkal szélesebb értelemben vett kezdeményezőjeként volt az, a világot még épnek és egésznek láttatta. Mégpedig kortársként tette ezt, a „modern élet heroizmusának” realista és nagyon is érzéki megjelenítőjeként – közvetlen élményeivel egybehangzóan a baudelaire-i gondolat szellemében. Ebben a csupán a Flaubert-éval összevethető realizmusban látja a szerző Manet festészetének kivételességét, amelyet öt főművének elemzésével tesz érzékletessé. A Zene a Tuileriák kertjében, a Reggeli a szabadban, az Olympia, az Álarcosbál az Operában, és a Folies-Bergére bárja olyan bizonyító erejű példák, amelyek segítségével nemcsak az alaptétel, hanem Manet egész művészete is beláthatóvá és értelmezhetővé válik. Noha az esszé nem vállalkozik a monográfia szerepére, az öt kiemelt alkotás köré olyan logikusan odailleszthetővé válnak Manet egyéb fontos festményei is, hogy az egész pályakép – még ha csak villanásszerűen is – megjelenik benne. Mégpedig nemcsak jelentésbeli összefüggésében, hanem a festésmód, a kompozíció és a stílus jellegzetességeit s összegezve.
MŰVÉSZET / Festészet kategória termékei
Szabadi Judit: Manet "A modern élet heroizmusa"
Kiadás:
Budapest, 1995
Kiadó:
Új Művészet Kiadó Magyar Képzőművészeti Főiskola
Kategóriák:
Festészet Képzőművészet Életrajz Művészettörténet Impresszionizmus
Terjedelem:
84 p.
Kötésmód:
egészvászon
ISBN:
9637792066