Kézikönyvünk fő célkitűzése, hogy elméleti és módszertani segítséget nyújtson a kiemelkedő képességű és megfelelő motivációjú, ill. hátrányos helyzetű, különböző problémákkal küszködő serdülőkorú, felsőoktatásba készülő és ott tanuló fiatalok tehetségének felismeréséhez és fejlesztéséhez. Természetesen problémáik csak a fejlődési folyamat egészének ismeretében értelmezhetők és kezelhetők, ezért fordítunk kiemelten hangsúlyt a korábbi életszakaszokra is. Speciális célunk az életviteli/ életvezetési tanácsadás folyamatának beillesztése a tehetséggondozás rendszerébe. Mindez egy jól funkcionáló hálózatban történhet, amelyben megvalósul a különféle tanácsadási tevékenységek egymásra épülése, helyi, területi, regionális és/ vagy országos szinten. A kézikönyv tehetségsegítő szakemberek: pedagógusok, pszichológusok, mentorok, programvezetők, koordinátorok és döntéshozók munkájához nyújt módszertani segítséget. Külön fejezetekben foglalkozunk a szülők számára nyújtandó konzultáció lehetőségeivel, valamint a tehetséges serdülőkkel és fiatal felnőttekkel megvalósuló segítő kapcsolat speciális problémáival. További célunk a segítő kapcsolati modellek ismertetése, a tanácsadás különböző szintjei és a hozzájuk kapcsolódó kompetenciák megfogalmazása, a segítő kapcsolatok szemléletének, módszertanának mélyreható, részletekbe menő ismertetése. Az életviteli/életvezetési tanácsadó szolgálatot ellátók, segítők számára gyakorlati segítséget nyújt, és egyben hozzájárulás a tehetségsegítés különböző területein és szintjein dolgozók közös szemléletének, és a tevékenységekhez kapcsolódó kompetenciák rendszerének kialakításához. Fontos része munkánknak a különböző problémákkal küzdő tehetséges fiatalok problématípusainak, és az azok megoldását segítő mechanizmusoknak - intervencióknak a bemutatása. A kézikönyvben bemutatjuk a tehetség-felismerés céljából végzett módszertani kutatások néhány eredményét is. A gyakorlatban a tehetségesnek ígérkező fiatalokkal a nem pedagógusok a pályatanácsadás területén kerülnek rendszeresen kapcsolatba, ezért szükségesnek láttuk külön kiemelni, hogy a pályatanácsadás módszertana egyik fontos forrása a tehetségazonosításnak. Munkánk utolsó fejezetében „Jó gyakorlatok" címen a Tehetségpontok területi hatókörének típusaihoz kapcsolódóan a tehetséggondozás/tanácsadás néhány komplex példáját mutatjuk be. Kézikönyvünk valamennyi fejezetének közös jellemzője a gyakorlatorientált és az azt ugyanakkor elméleti összefüggések rendszerébe állító szemlélet. Abban bízunk, hogy ezzel a szemlélettel is előremozdítjuk a tehetségsegítés különféle területein és szintjein dolgozók egyéni munkáját, és a tehetséges fiatalok támogatásában oly szükséges szakmai kooperáció megvalósulását.
TUDÁSFORRÁSOK / Lexikon kategória termékei
![Tehetségek vonzásában. A tehetséges fiatalok segítése az életviteli-életvezetési tanácsadó szolgálatok módszertani támogatásával Tehetségek vonzásában. A tehetséges fiatalok segítése az életviteli-életvezetési tanácsadó szolgálatok módszertani támogatásával](/images/item_image/644/790089.jpg)
Tehetségek vonzásában. A tehetséges fiatalok segítése az életviteli-életvezetési tanácsadó szolgálatok módszertani támogatásával
Szerző:
Susánszky Éva Szenes Márta Takács Rita
Szerkesztő:
Kiadás:
Budapest, 2013
Kiadó:
Felsőoktatási Tanácsadás Egyesület
Kategóriák:
Lexikon Pedagógia Pszichológia
Terjedelem:
210 p.
Kötésmód:
papír
ISBN:
9789638817051