A gyermek mozgását, mozgásának ritmusosságát születésétől kezdve serdülésének megindulásáig vizsgáltam. E mozgások mondókás-énekes játékok között megfigyelt összefüggése vezetett el az egyensúlyérzék és az ezzel összefüggő ritmusérzék fontosságának felismeréséhez. A testnevelés-elmélet mindkettő jelentőségét ismeri, de az életkorral összefüggő módszeres fejlesztéssel nem foglalkozik.
Jelenlegi tudásunk szerint az egyensúlyérzék fejlesztése döntően az óvodás korra esik, de belenyúlik az általános iskola első két-három évébe. A fejlesztés további új lehetőségeit az addig elért fejlettségi szint döntően befolyásolja. Ugyanez érvényes a ritmusérzék fejlődésére is. Az egyensúlyérzék és a ritmusérzék fejlődése összefügg egymással. A magyar népi hagyományokban az anya ezért fektet súlyt arra, hogy éppen ebben a korban a szűkebb közösség ízlésének megfelelő járás-esztétikum jellegzetességeit, főleg a leánygyermek, elsajátítsa. A mozgásritmus jellegzetességeiből kifejlődő tánckultúra egyik lényeges eleme a magyarság Kodály által említett kulturális örökségének.
TÁRSADALOMTUDOMÁNY (történelem nélkül) / Pedagógia kategória termékei
Falvay Károly: Ritmikus mozgás - énekes játék. Óvodásoknak, kisiskolásoknak
Kiadás:
h. n., 1994
Kiadó:
Kategóriák:
Nyelv:
Magyar
Terjedelem:
228 p.
Kötésmód:
papír
ISBN:
9636823669